تاثیر کروناویروس بر بازاریابی و تبلیغات در جهان

بروز شده در توسط سعید صالحیان درباره کسب و کار (8 دقیقه مطالعه)
تاثیر کروناویروس بر بازاریابی و تبلیغات در جهان

شیوع ویروس کرونا، جهان را متعجب و اقتصاد آن را زیر و رو کرده است. این ویروس در اواخر سال 2019 برای نخستین بار در شهر ووهان چین ظاهر شد. در ابتدا تنها کشور چین و ساکنان آن را تحت تاثیر خود قرار داد؛ با این حال، پس از مدتی، در کمال شگفتی شاهد گسترش آن در سرتاسر جهان و قرنطینه بیش از 200 کشور جهان بودیم.

در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها تنها برای بقا تلاش می کنند، بازاریابی از جمله مواردی است که در احیاء کسب‌وکارها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. پیش از این در مورد بحران کرونا و راهکارهای مقابله با تأثیرات آن مطالبی کاربردی را منتشر کردیم:

  1. خدمات مشتریان در بحران ویروس کرونا
  2. تاثیر ویروس کرونا بر تجربه مشتری
  3. طراحی تجربه مشتری و مدیریت تجربه مشتری در بحران
  4. 7 فاکتور کلیدی برای مدیریت کسب و کار در بحران کرونا
  5. آثار تحول کرونا بر باشگاه های ورزشی
  6. تحول کروناویروس در تجارت الکترونیک
  7. ۵ راه برندینگ و بازاریابی در زمان کروناویروس

با این حال، در حال حاضر، بیش از هر چیز دیگری با این پرسش رو به رو هستیم که گسترش ویروس کرونا بر امر بازاریابی و فروش کسب‌وکارها چه تأثیری گذاشته یا خواهد گذاشت؟ برای آگاهی از این موضوع، به تازگی عملکرد 237 برند مختلف در جهان را مورد بررسی قرار داده ایم تا شاید بتوانیم از این طریق با نحوه کار آن ها در مقابله با این بحران آشنا شویم. جستجوهای فراوان و انجام نظرسنجی های گوناگون به ما کمک کرد تا بتوانیم به طیف گسترده ای از آمارهای مرتبط با بازاریابی و فروش این سازمان ها در مدت شیوع ویروس کرونا دسترسی پیدا کنیم. یافته های ما نشان می دهند که برخی صنایع به مراتب بیشتر از سایرین تحت تأثیر این بحران قرار گرفته اند.

به این ترتیب، مشخص شد که کسب‌وکارهای مرتبط با نیازهای ضروری مشتریان در تلاش هستند تا به تقاضاهای روزافزون مصرف کنندگان و مشتریان پاسخ دهند. با این حال، شرکت های ارائه دهنده خدمات لوکس در موقعیت پر مخاطره تری قرار دارند. از سوی دیگر، سازمان هایی که با زمان پیش نرفته و همچنان از شیوه های سنتی تبعیت می کنند در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارند. از این میان می توان به سازمان هایی اشاره کرد که هنوز هم برای پیشبرد کسب‌وکار خود از «رسانه‌های قدیمی» استفاده می کنند.

در ادامه، نتایج نظرسنجی و بررسی های خود را به همراه سایر آمارهای به دست آمده ارائه خواهیم داد. نظرسنجی مذکور در اواخر ماه مارس سال 2020 میلادی (اوایل فروردین ۱۳۹۹ شمسی) انجام گرفته است. بنابراین، آمار ارائه شده در این مطلب مربوط به دوره زمانی یاد شده است.

برای سفارش نسخه کامل این گزارش که بیش از 40 صفحه دارد با ما تماس بگیرید یا لطفا به آدرس sales@upkook.com ایمیل بفرستید.
اطلاعات و آمارهای ارائه شده در این مطلب بر اساس نظرسنجی ها و عملکرد صنایع، برندها و شرکت های مختلف در سراسر جهان است و ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، برخی از آمارها با شرایط کنونی داخل ایران همخوانی نداشته باشند. این اطلاعات از حدود 18 منبع استخراج شده اند که در پایان این مطلب می توانید لینک آنها را مشاهده کنید.

میزان تبلیغات در اخبار حدود 52 درصد افزایش یافته است!

تبلیغات در اخبار 52 درصد افزایش یافته است

شیوع کرونا رسانه ها را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است؛ با این حال، اثرات آن در تمام رسانه ها یکسان نبوده و در این میان، برندگان و بازندگان بسیاری وجود دارند. در شرایط کنونی، تمایل به شنیدن خبرها به شدت افزایش یافته و همین امر موجب شده که در روزهای اخیر، هزینه های صرف شده برای تبلیغات در این بخش با رشدی 52 درصدی همراه باشند. از دیگر بخش هایی که هزینه تبلیغات در آن افزایش یافته است می توان به سرگرمی (31%)، فناوری و رایانه (14%) و آموزش (13%) اشاره کرد. شایان توجه است که همه موارد ذکر شده از جمله فعالیت هایی هستند که در مدت قرنطینه ممکن است در خانه انجام پذیرند.

69 درصد از برندها هزینه های تبلیغاتی خود را در سال 2020 کاهش می دهند!

69 درصد از برندها هزینه های تبلیغاتی خود را در سال 2020 کاهش می دهند

نظرسنجی ما پیش از به پایان رسیدن ماه مارس انجام شده بود. با این حال، به وضوح مشخص بود که شرکت کنندگان در این نظرسنجی به شدت در مورد وضعیت جاری نگران هستند. به این ترتیب، در حدود 69 درصد از این افراد اظهار داشتند که به احتمال زیاد، در سال جاری، هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش خواهند داد. البته، این احتمال وجود دارد که برخی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی در مناطق در حال قرنطینه ساکن بوده و به دلیل تعطیلی گسترده و متوقف شدن روند عادی کسب‌وکار به ناچار کارزارهای تبلیغاتی خود را متوقف کرده اند.

در حال حاضر، فعالیت 74 درصد از برندهای شرکت کننده در نظرسنجی، در شبکه های اجتماعی سازمان به مراتب کمتر از سایرین است!

تعامل در شبکه های اجتماعی

تعجبی ندارد که در شرایط کنونی، حدود سه چهارم از سازمانهای شرکت کننده در نظرسنجی، فعالیت خود را در رسانه های اجتماعی تقلیل داده اند. امروزه، بسیاری از سازمانها تعداد قابل توجهی از شعبه ها و فروشگاه های خود را تعطیل می کنند تا بتوانند از نو درباره کسب‌وکار و حوزه تمرکز خود تجدید نظر کنند. بنابراین، چنین کاهش چشمگیری در روند فعالیت رسانه های اجتماعی اجتناب ناپذیر بوده است. از طرف دیگر، برخی از شرکت ها همچنان فعالیت خود در این شبکه ها را ادامه داده و تنها از حجم آن کاسته اند. با این حال، از آن جا که بسیاری از کارمندان و مدیران سازمان ها روند دورکاری و کار از منزل را آغاز کرده اند، انتظار می رود این آمار به زودی تغییر کرده و شرکت ها فعالیت خود در رسانه های اجتماعی را طبق روال عادی از سر بگیرند.

پیش بینی می شود که صنعت جهانی گردشگری و حوزه های مرتبط با آن چیزی در حدود 820 میلیارد دلار ضرر کنند!

در حال حاضر، صنعت جهانی گردشگری و سفر به شدت دچار آسیب شده است. تخمین ها حاکی از آن است که این حوزه در اثر بحران به وجود آمده، چیزی در حدود 820 میلیارد دلار را از دست بدهد. در این میان، نیمی از این ضرر و زیان به کشور چین اختصاص دارد. پیش بینی مذکور در اواسط ماه مارس انجام شد؛ بنابراین، احتمال می رود اکنون با اعداد و ارقام بالاتری مواجه باشیم. اکنون ویروس کرونا در سرتاسر دنیا گسترده شده است. کشور چین شاهد کاهش 95 درصدی سفرهای تجاری بوده است و انتظار می رود این کشور 404.1 میلیارد دلار از درآمد حاصل از سفرهای تجاری خود را از دست بدهد.

50 درصد از حجم ترافیک وب سایت های گردشگری کاهش یافته است!

در شرایط بحرانی کنونی، نه تنها افراد کمتر به مسافرت می روند، بلکه حتی تمایل ندارند از محیط منزل فاصله بگیرند. به این ترتیب، در حدود نیمی از حجم ترافیک و مراجعه به وب سایت های گردشگری نیز کاهش یافته است. جالب اینجا است که افرادی که به دلیل قرنطینه در خانه مانده اند، در حال حاضر، به سفر فکر هم نمی کنند!

حجم ترافیک وب سایت و رسانه ها بیشتر از 30 درصد افزایش یافته است!

در این میان، بزرگترین برنده جذب ترافیک، بخش رسانه است. البته، لازم به ذکر است که همه شرکت ها هم عملکرد خوبی ندارند. برخی از رسانه های سنتی، از جمله مجلات چاپی با کاهش تیراژ و سایر مشکلات مربوط به گزینه های تحویل درگیر هستند. با این حال، بیشتر افراد برای باخبر شدن از آخرین وضعیت فراگیری کرونا، به سمت وب سایت های خبری کشیده می شوند.

۶۰ درصد افزایش نرخ تبدیل مشتری در وب سایت های غذایی!

60 درصد افزایش نرخ تبدیل مشتری در وب سایت های غذایی

بدیهی است که نرخ تبدیل از مهمترین عوامل ایجاد سودآوری در کسب‌وکارها به شمار می رود. بالا بودن حجم بازدید از وب سایت، اهمیت بسیار زیادی دارد. با وجود این، نکته ارزشمندتر این است که بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل شده و در طول مدت حضور خود در وبسایت شما کمی هم پول خرج کنند! برخی بخش ها، از قبیل بخش خدمات مالی، با وجود افزایش قابل توجه ترافیک، کاهش شدیدی را در نرخ تبدیل مشتری تجربه کرده اند. با این حال، مواد غذایی از نظر نرخ تبدیل مشتری شاهد افزایش 60 درصدی بوده است. این به معنای آن است که بسیاری از افراد خرید خواروبار و اقلام ضروری خود را به صورت آنلاین انجام داده اند. اغلب افراد تمایل دارند این آمار در آینده بیشتر شود. با این حال، این امر مستلزم آن است که قبل از هر چیز سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی بتوانند ظرفیت تحویل و لجستیک خود را گسترده تر کرده و افزایش دهند.

میانگین مبلغ خرید مواد غذایی و خواربار حدود 53 دلار بوده است!

میانگین مبلغ خرید مواد غذایی و خواربار حدود 53 دلار بوده است

مطالعات انجام شده توسط شرکت Statista تغییرات صورت گرفته در زمینه صرف هزینه ها را نشان می دهد. به موجب این آمارها تغییرات مربوط به هزینه در ایالات متحده از همان ابتدای گسترش بیماری مشاهده شده است. در فاصله زمانی هفتم تا سیزدهم ژانویه، متوسط معاملات در خواربار فروشی ها 49 دلار و در سوپرمارکت ها 46 دلار بوده است. این آمار طی دو ماه پس از این تاریخ، پیوسته در نوسان بوده است؛ با این حال، همچنان افزایش یافته و تا اواسط ماه مارس به 53 دلار رسیده است.

افزایش 161.4 درصدی حجم ترافیک وب سایت های سوپرمارکتی!

در شرایط کنونی، نوع وب سایت هایی که مردم برای خرید الکترونیکی خود به آنها مراجعه می‌کنند به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. به شکلی که تقاضا برای خرید آنلاین از سوپرمارکت ها به شدت افزایش یافته و در بسیاری از مناطق خارج از ظرفیت بوده است. همین امر، به افزایش 161.4 درصدی ترافیک سایت های سوپرمارکتی در ماه مارس منجر شد. این آمار در مقایسه با تنها یک ماه قبل از این تاریخ ارائه شده است. در این میان، محبوبیت وب سایت های خبری و اطلاع رسانی نیز به مراتب بیشتر از گذشته شده است. بنابراین، می توان گفت که در مدت شیوع این بیماری، سایتهای مربوط به سرگرمی و رویدادها (57.3% ) و گردشگری (56.8% ) به ترتیب، بزرگترین بازندگان حوزه تجارت الکترونیک بوده اند.

رشد 218 درصدی استفاده از اپلیکیشن های مخصوص تحویل مواد غذایی نظیر Instacart!

در این مدت، بسیاری از مردم آمریکا اپلیکیشن های تحویل مواد غذایی را دانلود کرده و از آن ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، در فاصله زمانی میان اواسط فوریه تا اواسط ماه مارس، حجم دانلود اپلیکیشن هایی نظیر Instacart در حدود 218 درصد، Walmart Grocery در حدود 160 درصد و Shipt app در حدود 124 درصد افزایش یافته است.

برای سفارش نسخه کامل این گزارش که بیش از 40 صفحه دارد با ما تماس بگیرید یا لطفا به آدرس sales@upkook.com ایمیل بفرستید.

منابع

  1. تاثیر کرونا ویروس بر تعاملات برندها در شبکه های اجتماعی
  2. تاثیر کروناویروس بر شرکت های ایتالیایی
  3. تاثیر کروناویروس بر بازار تجارت الکترونیک
  4. تاثیر کروناویروس بر هزینه تبلیغات در جهان
  5. رشد شتابان خرده فروشی آنلاین بر اثر شیوع کرونا
  6. کرونا بر بازاریابی شرکت ها چه تاثیری گذشته است؟
  7. آمار صنعتی و تجاری تاثیرات کروناویروس
  8. تاثیر کروناویروس بر میزان تبلیغات خرده فروشی های آنلاین
  9. تاثیر کروناویروس بر خرده فروشی آنلاین مد و پوشاک
  10. برندینگ تحت تاثیر کرونا
  11. الگوهای مصرفی جدید در نیوزیلند با شیوع کرونا
  12. تاثیر کرونا بر تبلیغات و بازاریابی
  13. قدرت اثرگذاری مثبت
  14. تاثیر کروناویروس بر بازاریابی و تبلیغات
  15. چگونه خدمات خود را در زمان شیوع کرونا پایدار و قابل اتکا نگه داریم
  16. ضرر 44 میلیون دلاری گوگل در درآمد تبلیغات به خاطر شیوع کرونا
  17. 100 گروه برتر در خرده فروشی آنلاین
  18. تغییر الگوی مصرف بر اثر شیوع کرونا
بازاریابی با وفاداری مشتری

رضایت مشتری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید.
در شرایط کنونی اقتصادی ایران چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟

بازاریابی با وفاداری مشتری
عکس نویسنده
سعید صالحیان

بنیان گذار آپ کوک و مشاور تجربه مشتری
به استارتاپ ها کمک می کنم تا با خلق یک تجربه مشتری متفاوت و خاص، یک مزیت رقابتی جدید ایجاد کنند و در شرایط اقتصادی ایران با نگاهی متفاوت به مشتری مداری و مدیریت تجربه مشتری سودآوری خود را افزایش دهند.

مطالب مرتبط با کسب و کار