آثار تحول کرونا بر باشگاه های ورزشی

بروز شده در توسط سعید صالحیان درباره وفاداری مشتری (فقط 5 دقیقه مطالعه)
آثار تحول کرونا بر باشگاه های ورزشی

از همان اولین روزهای شیوع کرونا در ایران، بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور، دچار آسیب و لطمه شدند. به ویژه آن دسته از مشاغلی و اصناف پرخطر که در طرح فاصله گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ۱۳۹۹ تعطیل هستند.

آثار کرونا بر باشگاه های ورزشی

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط مدير كل دفتر توسعه ورزش حرفه اي و ‌امور باشگاه ها در دیماه 1397، ۲۰ هزار و ۴۳۳ باشگاه ورزشی در سراسر ایران وجود دارد. چنانچه به طور متوسط روزانه صد نفر در هر باشگاه به فعاليت بپردازند، حدود ۲ میلیون و ۴۳ هزار و ۳۰۰ نفر هر روز فعالیت ورزشی دارند. معمولا کلاسهای باشگاه ورزشی در دو گروه مختلف روزهای زوج و فرد برگزار می شوند. بنابراین می توان تخمین زد که بیش از ۴ میلیون مشتری از دست داده  اند. اگر هر دوره کلاس را ۱۲ جلسه در ۱ ماه با هزینه متوسط ۱۰۰ هزار تومان درنظر بگیریم، باید بگویم باشگاه های ورزشی در یک ماه گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد ریال خسارت دیده اند.

در اسفندماه ۱۳۹۸، با شیوع کرونا ویروس، باشگاه های ورزشی تعطیل شدند و یکی از اصنافی بودند که بیشترین کاهش تقاضای مشتری (۱۰۰ درصد کاهش) را تجربه کرده اند. یعنی بیش از ۴ میلیون مشتری در حال حاضر در خانه مانده اند. باشگاه های ورزشی به دلیل قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع کرونا به طور کامل تقاضای خود را از دست داده اند، مربیان باشگاه ها کار خود را از دست داده اند و برخی از باشگاه ها به دلیل هزینه های سنگین اجاره و نگهداری مجبور به بسته شدن کامل باشگاه شده اند.

متاسفانه، این اتفاق موجب بیکاری عده از هموطنان ایرانی ما شده است.

با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، باشگاه های ورزشی از جمله اصنافی هستند که کاملا تعطیل اند. حتی بعد از موفقیت در کنترل کرونا ویروس، ممکن است خیلی از مردم به خاطر ترس از ویروس و یا حالت وسواس روانی حاصل از این اتفاقات تا مدتی حاضر به شرکت در کلاسهای باشگاه های ورزشی نشوند.

حفظ مشتریان باشگاه ورزشی

فراموش نکنید که آدم اگر مدتی ورزش نکند، تنبل می شود و به احتمال زیاد دوباره اراده ورزش کردن پیدا نخواهد کرد. از طرف دیگر افراد به دلیل خانه نشینی، استرس، بی حوصلگی و ورزش نکردن دوباره اضافه وزن پیدا می کنند و پس از پایان این ماجرا به دلیل اضافه وزن انگیره لازم برای ورزش و تناسب اندام دوباره را نخواهند داشت.

خب، با توجه به این شرایط باشگاه های ورزشی چگونه خود را در این شرایط نجات بدهند. اولین نکته ای که باید به عنوان یک باشگاه ورزشی مد نظر داشته باشید، این است که مشتریان فعلی خود را حفظ کنید.

حالا که باشگاه تعطیل است، چگونه این کار را بکنیم؟

از این تهدید، می توان به عنوان یک فرصت برای افزایش وفاداری مشتریان استفاده کرد.

حتما باید مشتریان خود را فعال نگه دارید و نگذارید که انگیزه تناسب اندام خود را از دست بدهند. پس بهتر است در این مدت به طور مداوم برای آنها ویدیوهایی از تمرینات ورزشی بفرستید و از آنها بخواهید تا در خانه طبق همان برنامه همیشگی باشگاه، ورزش کنند با آنها تماس بگیرید و از آنها درباره انجام تمرینات و پیشرفت آنها سوال کنید.

این کار چند تاثیر مثبت برای زنده نگهداشتن باشگاه ورزشی شما دارد: یک اینکه به مشتری خود نشان می دهید که حتی در این شرایط سخت چقدر برای تناسب اندام و سلامت او ارزش قائل هستید و دو اینکه همچنان انگیزه او را برای ورزش کردن و تناسب اندام زنده نگه می دارید. اینگونه نه تنها مشتری علاقه خاصی به باشگاه شما پیدا می کند، بلکه پس از پایان این ماجرا انگیزه لازم برای ادامه فعالیت ورزشی در باشگاه شما را دارد.

ورزش هایی که با استفاده از وسایل شخصی ورزشی قابل انجام هستند گزینه مناسبی برای ساخت ویدیوی آموزشی هستند، مانند ایروبیک، آمادگی جسمانی، یوگا، پیلاتس، تی ار ایکس و ...

می توانید از مربیان خود بخواهید تا در خانه یک ویدیوی آموزشی ضبط کنند و آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. از مشتریان بخواهید صفحه شما را در اینستاگرام دنبال کنند تا ویدیوهای را آنجا ببینند. حتی می توانید از پخش زنده اینستاگرام برای این کار استفاده کنید، استفاده از پخش زنده در اینستاگرام هم به حفظ مشتریان فعلی کمک می کند و هم توجه دیگر کاربران اینستاگرام را به شما جلب می کند. حتی می توانید ویدیوهای ویژه ای آماده کنید که مشتریان آنها را خریداری کنند تا بتوانید در این شرایط سخت کمی درآمد داشته باشید و امور جاری باشگاه را بگذرانید.

حفظ تعامل و ارتباط با مشتری بسیار مهم است. از مشتریان خود بخواهید تا نظرات خود را برایتان بفرستند یا در اینستاگرام برایتان نظر بگذارند.

توصیه های غذایی برای کنترل وزن: نکات و توصیه هایی درباره مواد غذایی سالم و مناسب برای لاغری آماده کنید و برای مشتریان خود ارسال کنید.

تحولات عصر کرونا در باشگاه های ورزشی

در این مطلب از عبارت «تحول کرونا» استفاده کردم، چون این اتفاق هرچند که بد بود و آثار مخربی داشت اما در نهایت منجر به تغییر شکل فعالیت های اجتماعی و اقتصادی ما خواهد شد.

خواه ناخواه، شیوع کرونا ویروس، قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی موجب تغییراتی در سبک زندگی و مناسبات اجتماعی مردم ایران شده است. به همین ترتیب، کسب و کارهای ایرانی تغییر شکل خواهند داد و مدلهای جدیدی از داد و ستدهای تجاری را خواهیم دید. تحولات اجتماعی و اقتصادی که برخی مشاغل را منسوخ و مشاغلی جدید ایجاد خواهد کرد.

یکی از تحولاتی که ناشی از شیوع کروناویروس در ایران رخ خواهد داد این است که باشگاه های ورزشی مجازی در ایران راه اندازی خواهند شد. مشتریان با عضویت در باشگاه خواهند توانست در کلاس های پخش زنده باشگاه ورزشی به صورت مجازی شرکت کنند. این کار هم هزینه های باشگاه برای محل برگزاری کلاس را کاهش می دهد، هم میزان رفت و آمد و ترافیک در سطح شهر را کم می کند و هم مشتری در خانه می ماند و از برخی بیماری های مسری مانند قارچ پوستی در امان می ماند.

باشگاه های ورزشی ایرانی اپلیکیشن های موبایل اختصاصی باشگاه خود را طراحی خواهند کرد و در این اپلیکیشن ها وزن، علائم حیاتی، تغذیه و میزان فعالیت ورزشی کاربران را ثبت خواهند کرد. مربی و ورزشکار در این اپلیکیشن ها با هم تعامل خواهند کرد. از این نگذریم که هم اکنون هم این نوع از فعالیت ها و ارتباطات در شبکه های اجتماعی و در اپلیکیشن های جهانی سلامتی مانند Google Health اتفاق می افتد. اما باشگاه های ورزشی برای حفظ مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتری خود روی به ساخت اپلیکیشن های اختصاصی خواهند آورد یا وب سایتی طراحی خواهند کرد که سازگار با اپلیکیشن های سلامتی موجود است.

بازاریابی با وفاداری مشتری

رضایت مشتری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید.
در شرایط کنونی اقتصادی ایران چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟

بازاریابی با وفاداری مشتری
عکس نویسنده
سعید صالحیان

بنیان گذار آپ کوک و مشاور تجربه مشتری
به استارتاپ ها کمک می کنم تا با خلق یک تجربه مشتری متفاوت و خاص، یک مزیت رقابتی جدید ایجاد کنند و در شرایط اقتصادی ایران با نگاهی متفاوت به مشتری مداری و مدیریت تجربه مشتری سودآوری خود را افزایش دهند.

مطالب مرتبط با وفاداری مشتری