مزایای CRM برای استارت آپ ها | مزایای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

بروز شده در درباره مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) (فقط 7 دقیقه مطالعه)
مزایای CRM برای استارت آپ ها | مزایای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

از مهم ترین مزایای نرم افزار CRM برای استارت آپ ها این است که، برای کسب و کارهای کوچک این امکان را فراهم می کند تا بهتر مشتریان خود و نیازهای آن ها را شناسایی کنند.

ارائه‎ خدمات آنلاین و on-demand یکی از روش‎ های مطمئن برای شروع کسب و کاری سودآور و موفق است. صرف نظر از حوزه‎ فعالیت شما، موقعیت کنونی کسب و کارها حاکی از آن است که خدمات on-demand، تقریباً در تمام نقاط جهان شناخته شده هستند.

چرا که امروزه، برای دریافت هر گونه خدمات یا محصولی، اپلیکیشن‎ هایی وجود دارند که به صورت آنلاین، نیازهای شما را برطرف نموده و این امکان را فراهم می ‎کنند که کاربر، بدون ترک مکان جغرافیایی فعلی خود قادر باشد به نیازهای خویش دسترسی پیدا کند. همین موضوع، رشد روز افزون استارتاپ‎ های on-demand را در سال‎ های اخیر، توجیه می ‎کند.

سهولت استفاده از نرم افزار CRM متضمن رشد استارتاپ‎ های on-demand است

اجرا و پیاده سازی یک استراتژی CRM قدرتمند به کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ‎ها کمک می ‎کند تا مشتریان خود و نیازهای آن‎ ها را بهتر بشناسند و در جهت کسب رضایت مشتری که اصلی ترین هدف کسب و کارها می باشد، حرکت کنند. همین موضوع، به تدریج به توسعه و بهبود کسب و کارها می‎ انجامد.

در سال 2008 میلادی، تنها 12 درصد از کسب و کارها از نرم افزارهای مبتنی بر رایانش ابری بهره می ‎جستند. امروزه، این رقم به 87 درصد، افزایش یافته است. (Super Office)

مزایای نرم افزار CRM برای استارتاپ شما

  • بهبود بازگشت سرمایه (ROI)

  • اطلاعات سازمان‎دهی شده

  • مقیاس پذیری

  • رابط کاربری یک‎پارچه و مبتنی بر مشارکت

  • خدمات خودکار

  • امکان افزایش بیش فروشی (up-selling) و فروش مکمل (cross-selling)

جدای از موارد ذکر شده، لزوم استفاده از نرم افزار CRM برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‎ های on-demand را می ‎توان به قرار زیر برشمرد:

راه حلی آسان برای پیدا کردن مشتری

اگر جمع آوری اطلاعات مربوط به تماس ‎ها و مخاطبین خود را به عنوان تنها کاربرد نرم افزار CRM، فرض می ‎کنید، لازم است واقعیت وجودی آن را بهتر بشناسید.

نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارهای کوچک، تلفیقی از ویژگی ها و قابلیت‎ های بی‎شماری هستند که از آن جمله می ‎توان به قیف فروش، کمپین‎ های خودکار، پیدا کردن مشتریان احتمالی از میان بازدیدکنندگان وب سایت، صفحات فرود و غیره اشاره کرد.

بنابراین، به طور خلاصه می ‎توان گفت، با در دست داشتن یک نرم افزار CRM مناسب، نه تنها بازدهی کسب و کار شما افزایش می‎ یابد، بلکه، شاهد رشد آمار و ارقام فروش نیز خواهید بود.

کاملاً واضح است که به عنوان یک استارتاپ، از دست دادن حتی یک مشتری را نیز تحمل نخواهید کرد. این به آن معنا است که هر گونه نشانه‎ ای از توجه و علاقه‎ مخاطبین را محترم شمرده و به اهمیت آن واقف هستید.

با کمک نرم افزار CRM به راحتی می ‎توانید از عهده‎ چنین کاری برآیید. شما با استفاده از این نرم افزار می‎ توانید تعاملات و فعالیت‎ های بازدید کنندگان وب سایت خود را رصد نموده و مشتریان احتمالی را برگزینید. به علاوه، یکی از مزایای CRM این است که به شما کمک خواهد کرد تا کشفیات بازدید کنندگان، اطلاعات مربوط به زمان صرف شده در هر بازدید و بسیاری موارد دیگر را به سادگی ردیابی کنید. این اطلاعات در جهت مطالعه و درک علایق و رفتارهای مشتریان بالقوه برای شما راهگشا خواهند بود.

در ضمن، مخاطبینی که از صفحات تجاری شما بازدید می ‎کنند، پس از پر کردن فرم ‎های مخصوص و وارد کردن اطلاعات خود، به شکل خودکار در زمره‎ مشتریان احتمالی قرار می ‎گیرند.

پس از آن که فهرستی از مشتریان احتمالی را در پایگاه اطلاعاتی نرم افزار CRM تهیه کردید، به سادگی می ‎توانید استراتژی خود را بر اساس نیازها و درخواست‎ های آن‎ ها تعیین نموده و به این افراد توجه بیشتری مبذول دارید تا بتوانید موجب جذب مشتری به سمت کسب و کار خود بشوید. به این ترتیب، احتمال خواهد داشت که برای افراد مذکور ایجاد انگیزه نموده و آن ها را به سمت خرید بیش‎تر هدایت کرده و درآمد خود را افزایش دهید.

فراهم کردن و در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز

امروزه و در جهان دیجیتال کنونی، اطلاعات و سرعت، حرف اول را می ‎زنند. به همین دلیل است که شما به عنوان استارتاپ، باید بازاریابی خود را بر روی بررسی و شناخت رفتارهای خرید مشتریان خود متمرکز نمائید.

بنابراین، وجود یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری که بتواند در امر طبقه بندی، تحلیل و ارائه‎ به موقع اطلاعات مورد نیاز در جهت رشد و توسعه‎ کسب و کار به شما کمک کند، بی ‎تردید امری ضروری است.

حال، اجازه بدهید این موضوع را با ذکر مثال روشن ‎تر کنیم.

تصور کنید که به تازگی یک اپلیکیشن on-demand را در زمینه‎ مراقبت از حیوانات خانگی راه اندازی نموده‎ اید. مجسم کنید، یکی از مشتریان شما بارها خدمات شما را رزرو نموده و از آن استفاده کرده ولی این روند به صورت منظم انجام نگرفته است.

این جا است که استفاده از نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارهای کوچک به کمک شما می ‎آید تا بتوانید با مشتری ارتباط برقرار نموده و او را ردیابی کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که به چه دلیل علاقه ‎ای ندارد که به طور منظم از خدمات شما بهره مند گردد.در واقع با بررسی اطلاعات به دست آمده، می توانید در راستای بهبود تجربه مشتری گام بردارید.

از طرف دیگر، در صورتی که برخی از مشتریان موجود شما برای رزرو و بهره مندی از خدمات شما از الگوی منظمی استفاده می ‎کنند، با بهره گیری از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی CRM خود به سادگی می ‎توانید به فراخور حال آن‎ ها پیشنهادات جدیدی را مطرح کنید که مشخصاً با اهداف این مشتریان مطابقت داشته باشند. برای مثال، می ‎توانید برای هر ثبت سفارشی، 5 درصد تخفیف ویژه در نظر بگیرید.

به نظر شما، این امر موجب افزایش آمار فروش نخواهد شد؟

نرم افزار کاربردی و ساده ‎ CRM، اطلاعات مفیدی را فراهم آورده و در اختیار شما قرار می ‎دهد که به کمک آن‎ ها خواهید توانست استراتژی‎ های مربوط به بازاریابی و فروش خود را تغییر داده و از تکرار مراجعات و خرید مشتریان خود اطمینان یابید.

به این ترتیب، استارتاپ on-demand شما به مرور زمان، مشتریان وفاداری را جذب خود کرده و پایگاه مطمئنی را به خود اختصاص خواهد داد.

کمک به حفظ مشتریان و بهبود تجربه‎ مشتری (CX)

یک استارتاپ on-demand در وحله‎ نخست، لازم است با ایجاد تجربه‎ ای عالی و در سطح جهانی، بر حفظ و مشارکت هرچه بیشتر مشتریان تمرکز نماید.  

وجود یک نرم افزار کاربردی و ساده‎ CRM تمامی اطلاعات مربوط به کلیه‎ مشتریان شما را تنها در یک صفحه جمع آوری نموده و دسترسی به آن ها را تسهیل می ‎کند. این اطلاعات شامل تاریخچه‎ خرید، فعالیت ها و بازخوردهای مشتری بوده و کلیه‎ موارد مرتبط با تعاملات مشتری را در برمی‎ گیرد.

بنابراین، استفاده از نرم افزار CRM به یک استارتاپ کمک می ‎کند تا برای پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان آمادگی بیشتری داشته و این مسائل را با سرعت و کارایی بیشتر و بهتری حل و فصل نماید.

علاوه بر این، به کارگیری نرم افزار CRM در ایجاد پروفایل و طبقه بندی مشتریان بالقوه نیز موثر بوده و به شما کمک می ‎کند تا به مشتریان حقیقی، بالقوه و احتمالی خود بیشتر و بهتر رسیدگی کنید.

مشاهده‎ تاریخچه‎ خرید مشتریان به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی ارائه‎ تخفیف برند خود را نسبت به محصولات مورد علاقه‎ مشتریان، پیش بینی نموده و تاریخ سفارش و خرید بعدی آن‎ ها را تخمین بزنید.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پایگاه اطلاعاتی CRM شما می ‎توانید با ارسال اطلاعیه‎ هایی، محصولات و خدمات خود را  به مشتریان یادآوری نموده و با در نظر گرفتن آخرین سفارشات مشتری، تخفیفات ویژه‎ ای را به او پیشنهاد کنید.

جدای از این‎ها، نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارهای کوچک، فرآیند فروش را از ابتدا تا انتها یعنی از ثبت سفارش تا پرداخت صورت حساب، ساده سازی نموده و در دسترس کاربران خود قرار می ‎دهد.

به علاوه، نرم افزار CRM به عنوان کارآمدترین ابزار مدیریتی می ‎تواند اطلاعات بسیار مهمی در اختیار کاربران خود قرار دهد تا با استناد بر آن ها، با مقدمات آمادگی برای تخفیفات و پیشنهادات آتی آشناتر شده و آن ها را فراهم نمایند.

برای مثال، یکی از مزایای نرم افزار CRM این است که این امکان را فراهم می ‎کند که بخش حسابداری و تیم فروش، به طور همزمان به اطلاعات ثبت سفارش مشتری دسترسی داشته و به این ترتیب، دایره‎ حسابداری می ‎تواند روند صدور صورت حساب را از همان ابتدا و به موقع، پیش بگیرد. در ضمن، واحد حمل و نقل نیز با در دسترس داشتن همان اطلاعات و بررسی آن‎ ها در محیط CRM، خود را برای ارسال و توزیع سفارشات آماده خواهد کرد.

بنابراین، انجام چنین روندی به شما امکان می‎ دهد تا در هر یک از مراحل فرآیند فروش و بی ‎درنگ، اطلاعات مشتریان خود را به روز رسانی نموده و آن ها را در جریان وضعیت سفارشات‎ شان قرار دهید.

به این ترتیب، نرم افزار CRM در بهبود تجربه‎ مشتری (CX) موثر بوده و تجربه‎ ای استثنایی را برای مشتریان شما رقم زده و در زمینه‎ حفظ مشتری نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

نتیجه گیری

پیاده سازی، اجرا و مدیریت یک سیستم CRM در استارتاپ on-demand شما نه تنها به صرفه جویی در وقت کمک می ‎کند، بلکه، فرآیندی را ایجاد می‎ کند که به شادی و رضایت مشتری و در نهایت به کسب حداکثر سود و توسعه‎ کسب و کار خواهد انجامید.

بازاریابی با وفاداری مشتری

رضایت مشتری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید.
در شرایط کنونی اقتصادی ایران چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟

بازاریابی با وفاداری مشتری
مطالب مرتبط با مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)