8 برنامه وفاداری مشتریان | مدل وفاداری مشتری

بروز شده در درباره وفاداری مشتری (فقط 5 دقیقه مطالعه)

«برنامه وفاداری مشتری» یک از روش های است که منجر بهبود سطح رضایت مشتری می شود و دارای انواع گوناگونی است.با این حال، برخی کسب و کارها تصمیم می‎ گیرند که تنها یکی از مدل ‎های آن را مورد استفاده قرار دهند. این در حالی است که شرکت هایی با فرهنگ مشتری مداری پیشرفته و کارآمد، به فراخور حال مشتریانشان دو یا چند روش مختلف برنامه وفاداری مشتری را با یکدیگر ترکیب می ‎کنند.

 

در این جا، تلاش ما بر این است تا به شما کمک کنیم تا بهترین و کاربردی ‎ترین مدل برنامه وفاداری مشتری را با توجه به نیازهای تجاری خود و مشتریان‎تان انتخاب نمایید تا بتوانید یک تجربه مشتری لذت بخش را برای مشتریانتان فراهم کنید.

1.برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر امتیاز

برنامه‎ وفاداری مشتری مبتنی بر امتیاز یکی از رایج ‎ترین انواع برنامه وفاداری مشتری در دنیای تجارت به شمار می ‎رود. این برنامه بر اساس اصل ساده‎ «هرچی پول بدی آش میخوری!» بنا شده است.

در این روش، مشتری به ازای هر بار خرید از فروشگاه یا وب سایت شما و در ازای مبالغ خرید، امتیازی دریافت می ‎کند. این امتیازها به مرور زمان گردآوری شده و پاداشی را در پی خواهند داشت. این پاداش ‎ها در قالب تخفیف نقدی و یا خدمات خاصی به مشتری ارائه می‎ گردند. در این روش، مشتریان ترغیب می‎ شوند که امتیازهای خود را جمع‎ آوری نموده و جایزه‎ نهایی را دریافت کنند. همین امر موجب افزایش میزان رضایت مشتری و وفاداری او می ‎گردد.

2.برنامه وفاداری مشتری مبتنی هزینه

در این روش، امتیاز مشتری بر اساس هزینه ‎ای است که صرف کسب و کار شما می‎ کند. درک، ایجاد و ادامه‎ این برنامه بسیار آسان است. به علاوه، ثابت شده که اجرای این روش در افزایش میزان معاملات و کاهش نرخ از دست رفتن مشتری و ارتقاء شاخص ‎های وفاداری مشتری موثر است.

3.برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر سطوح وفاداری

اجرای  برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر سطوح وفاداری یکی از روش ‎های ایجاد تعادل میان پاداش ‎های قابل قبول و قابل دریافت به شمار می ‎رود. بر اساس این سیستم، رضایت و وفاداری مشتری از اصلی ‎ترین عوامل دریافت پاداش بوده و یکی از عناصر اساسی در ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر محسوب می‎ گردد.

به طور خلاصه، می‎ توان گفت که عملکرد این سیستم بر مبنای میزان وفاداری مشتری طراحی شده است. یعنی، مشتریان به ازای هر خرید از امتیازی بهره‎ مند شده و افزایش امتیاز آن‎ها به منزله‎ سطح وفاداری بالاتر تلقی می ‎گردد. سطح بالاتر وفاداری مشتری نیز جایزه و پاداش بزرگ‎تری را در پی خواهد داشت.

4.برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر عضویت

به موجب این سیستم، لازم است مشتری برای عضویت در باشگاه مشتریان و برخورداری از تسهیلات ویژه و بهره ‎مندی از تخفیف‎ ها به صورت ماهیانه مبلغی پرداخت نماید. به این ترتیب، سیستم مذکور باید مزایایی را تامین کند که به صورت اختصاصی در اختیار اعضای باشگاه قرار گیرند. در غیر این صورت انجام چنین کاری فاقد ارزش و اعتبار لازم خواهد بود. 

5.برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر ارزش

ایجاد یک سیستم مطابق با ارزش‎ های مشتریان در وفاداری هر چه بیشتر آن‎ها تاثیر گذار خواهد بود. سوال اصلی این است که بدون ارائه‎ جایزه چگونه می‎توانید به مشتریان خود پاداش دهید؟

ابتدا، لازم است تعریف درستی از ارزش‎ های خود داشته باشید. تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین حیوانات خانگی را اداره می ‎کنید و به این نکته واقف هستید که مخاطبین شما برای اقداماتی ارزش قائل هستند که در جهت رفاه حال حیوانات صورت گیرند. اکنون، لازم است تا یک برنامه وفاداری مشتری تنظیم نموده و درست مانند سیستم نقطه‎ ای رفتار کنید. یعنی، مثلاً در ازای هر 50 هزار تومان خرید، 5 هزار تومان به موسسات خیریه و پناهگاه‎های حیوانات اهدا نمائید.

به این ترتیب، بدون این که جایزه‎ ای را برای مشتریان خود در نظر گرفته باشید، با انجام فعالیت ‎های ارزش آفرین موفق خواهید شد که با مشتریان خود روابط محکم و اخلاقی و بسیار عمیق ‎تری را ایجاد نمائید.

6.برنامه وفاداری مشتری بر مبنای مشارکت با سایر کسب وکارها

از آن جا که ایجاد سیستمی مبتنی بر مشارکت استراتژیک می ‎تواند فرصت‎ های بیشتری را در اختیار مشتری قرار داده و به این ترتیب در زمینه‎ حفظ مشتری بسیار کارآمد خواهد بود. در عین حال، انجام چنین کاری به ایجاد روابط تجاری گسترده ‎تری منجر شده و در رشد و توسعه‎ کسب و کار شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب، با درک نیازهای مشتری و مشارکت با سایر کسب و کارها ارزش بیشتری را به مشتری اختصاص می ‎دهید که از توانایی ‎های منحصر به فرد شرکت شما فراتر خواهند بود.

7.برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر بازی و سرگرمی

استفاده از اپلیکیشن‎ های بازی و سرگرمی یکی از روش ‎های مناسب برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر، بهبود شاخص‎ های وفاداری مشتری و ایجاد تصویری شاد و سرگرم کننده از برند به شمار می ‎رود. به این ترتیب، شما می‎ توانیدبرنامه وفاداری مشتری کسب و کار خود را به یک برنامه‎ شاد و مفرح تبدیل کنید.

8.برنامه وفاداری مشتری به صورت ترکیبی

در این روش، برنامه وفاداری مشتری با ترکیب دو یا چند سیستم مختلف به اجرا درمی ‎آید. برای مثال، می‎توانید سیستم ردیفی را با استفاده از اپلیکیشن‎ های بازی و سرگرمی ترکیب نمائید. به این ترتیب، مشتریان با تکمیل هر یک از مراحل بازی به سطح تازه‎ ای از وفاداری دست خواهند یافت. البته واضح است که مشارکت در بازی مستلزم خرید خواهد بود.

رایج ‎ترین مدل این سیستم به واسطه‎ ترکیببرنامه وفاداری مشتری نقطه‎ ای با برنامه‎ ردیفی حاصل می‎ گردد. چنین ترکیبی، محاسبه‎ امتیازها را ساده‎ تر نموده و مشتریان را ترغیب می‎ کند تا با انجام خرید بیشتر، سطح وفاداری خویش را ارتقاء دهند.

 

بازاریابی با وفاداری مشتری

رضایت مشتری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید.
در شرایط کنونی اقتصادی ایران چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟

مطالب مرتبط با وفاداری مشتری